Werner Herzogi koopadokk Unustatud unelmate koobas valmis koostöös Kaspar Kallasega, kelle nime on mainitud seoses Eesti esimese 3D lühifilmiga Lootus 3D ja James Cameroni maailma kõige edukaima filmiga Avatar. Kallase, Herzogi ihuoperaatori Peter Zeitlingeri ja vapustava tehnilise meeskonna koostöös on valmis saanud imeilus vaade 30 000 aasta vanusesse koopasse, milles ringi jalutades jääb mulje nagu
oleksid toonased elanikud lõpetanud oma joonistused alles eelmine
päev. Ainult paari meeskonnakaaslasega 1994. aastal avastatud ja
nüüdseks turistidele suletud koopasse langemine on korraga nii
müstiline kui ka ääretult maagiline vaade kellegi kunagisse argipäeva, ellu ja mõtteisse, uskumustesse ja spirituaalsesse
maailma. Herzog suunab kaamera sellele, mis muudab Chauvet koopad eriliseks ja senini mõistetamatuks – suletud habras
keskkond, kus on ainult üks kindel tee. Teelt kõrvaleastumine
hävitaks niigi ainult aja ja suletud keskkonna tasakaalu mõjul tervena püsinud pisikese maailma.
Kitsastes ja vägagi piiratud tingimustes üles võetud kaadrid
annavad edasi sama tunde, mida tundis filmimeeskond koopas olles. Kaadrid
liiguvad aeglaselt mööda maalinguid täis koopaseinu, taustal käib
vaatajat teise maailma, teise aega edasi viiv imeilus muusika.
Herzogi klassikaline narratsioon juhatab meid ammu unustatud paika,
kus aeg on seiskunud, kuid ometi kihab elu nii nagu poleks see kunagi seiskunud.
Erinevalt näiteks
Grizzly Manist ja Encouters at the End of the World`ist rõhub Herzog
seekord rohkem kohale ja selles peituva elu edasi kandvale
pildikeelele, aga mitte inimestele. Esindatud on küll
asjasse pühendunud teadlased ja koopaga sina peal olevad uurijad,
kuid vaid vähesed räägivad kui inimesed, kes on leidnud ukse teise
aega ja maailma. Enamuse ekraaniajast saavad faktipõhise jutuga teadlased, kes
aina laovad ja laovad fakte. Vähe on neid, kes muutuksid vaataja
jaoks justkui karakteriks, peategelaseks nagu Herzogi varasemates
filmides. Siinkohal tuleb mängu kindlasti tõik, et filmida oli
raske ja kõigele ei saanud keskenduda, oli vaja teha ohverdusi ja
koobas võitis, aga kui koobas esindab inimesi, siis koobas ilma
inimesteta ei tähenda midagi. Õnneks võttis taas võimust Herzogi
kiiks tuua kaamera ette niivõrd huvitavad inimesed, et nad tunduvad
ebareaalsed, aga on ometi vägagi päris. Nagu näiteks hallikas-valgete vuntsidega teadlane, kes näitab koopast leitud esemeid ja
nende koopiaid. Ta mõjub oma väljanägemise ja kõne poolest kui
mõni fiktiivne tegelane, aga ometi ta seda ei ole. Sama käib
lõhna järgi veel leidmata koopaid otsiv uurija, kes oli kunagi
parfüümide looja ja nüüd otsib kadunud unelmate koopaid.
Pildikeele visuaalne võimekus on seekord tasand, mis saab kõige rohkem kiitust,
sest viis, kuidas kaadrid on pandud liikuma koopas, mäe kohal, küljel, sees
ja ümber, on tähelepanuväärne tehniline saavutus, mida peabki
vaatama 3D kinos. Pärast Cameroni Avatari pole olnud ühtegi filmi peale paari üksiku, mille kolmemõõtmelisus
oleks olnud oma lisanumbrit - ja tähte väärt. 3D suurendas
elamuse mõõtmeni, kus taju lubas arvata, et oled ise koopas ja
mägede kohal. 3D lubas publikul olla rohkemat kui lihtsalt teiste
jälgija. 3D andis võimaluse minna koos teistega koopasse ja
tekitada illusiooni kinosaali kadumisest. Muidugi pole see tehnika
veatu. Endiselt on tunda eesplaanil virvendavaid detaile, mis
tõmbavad kohe filmist välja, kuigi tagasi sisse pääseda pole enam sugugi nii keeruline. Poleks uskunud, et saan
võimaluse näha reaalset 3D-d ajal kui kommertsfilmid pakuvad
ainult butafooriat. Herzog poleks Herzog kui
tema filmides ei leiduks midagi sobimatut võrreldes tavapäraste dokumentaalfilmidega. Herzogi varasemad filmid on teemaga seotud inimeste
tutvustamise ja esitamise poolest inimlikumad, aga mitte kunagi varem
pole tema film omanud sellist võluvat mõju ja pildilist omapära.
8/10
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar