Pärast
33 filmi ja kahte nädalat võib lugeda PÖFF selleks korraks
lõppenuks, aga alati on järgmine aasta. Vahepeal on veel
animefestival JAFF ja õudusfestival HÖFF. Rõõm oli hiljem kuulda,
et Lihtne
elu (A
Simple Life) määrati festivali grand prix tiitli osaliseks ja
filmi peaosaline Deannie
Yip sai
väärilise tunnustuse kui parim naisnäitleja. Ei olnud ühtegi
teist filmi, kus üks näitleja oleks omanud sellist emotsionaalselt
kaalu kogu filmi jooksul kui Lihtsas elus. Parima režissööri
tiitli saanud Lynne
Ramsay osas vaidleks vastu, kuid on täiesti ilmselge, miks
võitis tema ja mitte näiteks Andrei
Zvyagintsev (Jelena)
või teenekas Ann
Hui (Lihtne
elu). Samuti oleks soovinud režiidebüüdi kategoorias hoopis
teist nime, aga kuna võidufilm Adalberti
unistus jäi
endal vaatamata, siis hetkel ei oska žürii otsust kuidagi hinnata.
Vastasel juhul oleks Michale Boganim (Rahutu
maa) olnud meelisvalik võidufilmiks. PÖFFi kava koostades ei
mõelnud, et peaks kindlasti läbi vaatama kogu võistlusprogrammi,
mistõttu õnnestus näha ainult 6 filmi 18-st. Kava koostasin pigem
tuttavate režissööride, huvitavate sisututvustuste ja põhjaliku
eeltöö järgi, kuigi nagu elu näitas, siis pole võimalik hoida
kava sellisena nagu alguses mõeldud. Festivalimelu on selleks liiga
võimas ja kaootiline. 33 filmi PÖFFil ja 15 filmi enne PÖFFi.
Kokku 48 festivalil linastunud filmi. Ülevaated nähtud filmidest -
Minu nunnud 1, 2, 3, 4
Aasia
filmide osakaal oli seekord üsna korralik. Esmatutvust tegeva
publiku jaoks rohkem kui küllalt. Aasia filmidega kursis oleva
vaataja jaoks samuti, aga kui Jaapani filme oli seekord 8, siis Lõuna
- Korea mängufilme oli ainult 4, pluss 1 vägagi tervitatav Kim
Ki-Duk`i dokumentaalfilm Arirang.
Jaapani filmide seas oli esindatud nii meister Miike (esialgu
oli kavas lisaks 13
palgamõrtsukale ka Hara-Kiri),
absurdikino staar Sono (Armastuses
süüdi, Külmad
kalad) kui ka kultusrežissöör Tsukamoto (Kotoko, Tetsuo).
Enamus nimedest korduvad PÖFFil aastast aastasse. Isegi Naomi
Kawase (Hanezu)
on varem festivali
külastanud. Salamisi lootsin, et legendaarse Takeshi Kitano Outrage
on ka meile tulemas, aga juhtus teisiti. Miks loetlen seda, mida võib
mujalt lugeda? Aga sellepärast, et Lõuna - Korea kinost oli valitud
kaks sõltumatu kino esindajat (Tantsude
linn, Tema
saabumise päev), mille lavastajate nimed on paljude jaoks
tundmatud ja kelle filmid üldiselt tavapärased või siis liiga
kauged vaatajast. Vastukaaluks lisati aga Hong-jin
Na Kollane
meri (The
Yellow Sea) ja Kim Ki-Duki kirjutatud ja produtseeritud Poongsan.
Lõuna - Korea kino on kirju nagu sealne rahvas - ainult nelja
filmiga selle kino esindamine on natuke veider.
Alljärgnevad
on minu PÖFFi 10 + 4 parimat filmi.
That
is all.
Torino hobune - The Turin Horse (2011) 10/10
Filmikunsti
pärlite hulka kuuluva Bela
Tarri väidetavalt
viimane film pole kergete killast. Pikad imeilusad ja nõtked, aga
pidevalt muutuvad kaadrid saadavad kahe tegelase rutiinseid tegevusi,
kuid Tarri käsitluses on midagi nii ürgset, et iga kaader on elamus
omaette. Puhas seisundifilm, mis ei tohiks karastunud filmihuvilisele
olla midagi ületamatut, aga tavapublikule kehtib siiski hoiatus, et
see pole film igaühele. Tegu on puhta kunstiga.
Miskipärast meenus eelmise aasta PÖFF-il nähtud In a Better World - tunne oli sama. Seepärast ma PÖFF-il käingi, seepärast filme armastangi - Rahutu maa on täius igas mõttes. Senise PÖFF-i parim film ei ole lihtne ja tõhus indie nagu 50/50, vaid võimas elamus, emotsioon, mida kannavad endas inimesed ja maa, mis kisendab senini, kuid pole kedagi, kes hädakisa kuuleks. On vaid endise elu külge jäädavalt aheldatud rahutud hinged.
Elena - Jelena (2011) 9/10
Andrei
Zvyagintsev on eelkõige tuntud Veneetsias laineid löönud The
Returni poolest, kuid äramärkimist väärib ka 4 aasta
tagune Cannesis Palme d`orile nomineerinud The
Banishment. Nüüd on siis järg käesoleval aastal ilmunud ja
Cannesis samuti menu ja võidu osaliseks saanud Elenal. Elena on ehe
näide sellest, et lihtsuses peitub võlu, kuigi lihtsusest on asi
väga kaugel. Samas ei esita film oma lugu ja karaktereid väga
keerukalt. Seda pole vaja. Selle asemel laseb režissöör tegelastel
ja lool mööda ekraani laiali valguda, et iga viimanegi nüanss
oleks arusaadav, kuigi mitte üheselt mõistetav, mistõttu on
võimalik pärast pikka ja põhjalikku mitte just kõige tavalisemaid
konventsioone järgivat sissejuhatust lasta end filmil haarata ja
käia koos tegelastega läbi nende rutiinid ja jälgida, millise
kulminatsiooni suunas liiguvad üha kiiremini üle pea kasvavad
perekesksed konfliktid. Arvustus.
Türannosaurus - Tyrannosaur (2010) 9/10
Täpselt
sellist laadi film, kus oleks piisanud ainult natukesest, et film ära
rikkuda. Seda aga ei juhtunud. Karm ja realistlik lugu vägivallast,
valikutest ja iseendaga võitlusest. Pole olemas õigeid valikuid, on
vaid viisid, kuidas nende valikute tagajärgedega edasi elada. Võimas
debüüt Paddy
Considinelt ning hingematva abitusega vaatajat lämmatav
rollisooritus Peter
Mullanilt.
Beebimonitor - Babycall (2011) 9/10
Noomi
Rapace (Män
som hattar kvinnor - The Girl with the Dragon Tattoo)
filmid on nüüdseks PÖFF-il käinud kokku kuus korda. Varsti
kujuneb Stieg Larssoni raamatuadaptsioonide abil rahvusvahelisele
areenile tõusnud Rapace ka Hollywoodi tuntuimaks näoks. Rõõm
tõdeda, et Sherlock
Holmes 2 ja Prometheuses osalemine
pole teda rebinud ära võimalusest kehastuda järjekordselt ümber
psühholoogiliselt rikutud üksikemaks. Sarnast rolli on Rapace
kehastanud juba kolm filmi, aga kui üldse kedagi sellises raskes ja
väsitavas rollis jälgida, siis on selleks Rapace, sest ta valdab
peaaegu et võimatut oskust viia vaataja niivõrd kaugele, et kui
ekraanil toimuv hakkab muutuma juba liiga jõhkraks, siis usun Rapace
mängitavat tegelast endiselt, olen veendunud igas tema motiivis ja
elan kaasa tema reaalsust raputavatele sündmustele ning mis kõige
olulisem, tunnen talle kaasa isegi kõige hullemas ja võimatumas
olukorras.
Me peame Kevinist rääkima - We Need To Talk About Kevin (2011) 9/10
Tilda
Swintonil on palju häid rolle ja Kevini ema Eva roll kuulub
parimate sekka. Film sarnaneb paljuski teise minu kõige oodatuima
filmiga Martha
Marcy May Marlene, kuid seda siiski ainult psühholoogilisest
vaatepunktist. Stilistikalt on tegu kahe vastandiga - üks kargab
näkku, aga teine närib aeglaselt aina sügavamale ja sügavamale.
Filmikunstiliselt on Me peame Kevinist rääkima justkui
õudusunenägu, mis tallab kord reaalsuse ja kord jälle unenäolisuse
radadel. Rajad ristuvad ja reaalsus variseb. Tervikuna raputab film
vaatajat päris armutult. Siinkohal tekibki küsimus selle kohta, et
kas ongi vaja konkreetset põhjust kurjuseks või piisab kujunditest
ja sümbolitest? Viimane laseks ise pildi kokku panna ja sedagi oma
arusaamiste järgi. Üks viimase aja huvitavamaid kinoelamusi.
Kollane
Meri - The Yellow Sea (2010) 9/10
Mul
oli kord üks koer, kes jäi marutõppe. Koer hammustas ja ründas
kõiki vastutulijaid. Lõpuks nõuti ta magama panemist. Koer aga
põgenes. Olin jõudnud ta juba unustada kui koer tuli tagasi. Ta oli
kõhn ja väga haige. Matsin ta aeda. Nii
algab eepiline suurteos, mis paneb tõsiselt mõtlema, naerutab
natuke ja tekitab hullumeelset pinget täis olukordi. Seda kõike
ühele Lõuna - Korea thrillerile omases kastmes ehk siis midagi
Hollywoodilikku on siit raske leida. Lugu on küll lihtsamatest
lihtsam - üks mees, üks tööots, mafia kokkumäng ja võitlus elu
ja surma peale, aga lavastus, kaamera, isegi montaaž ja eelkõige
näitlejad ning režissööri stiil on võtmesõnad, mis jätavad
kokku pannes suu ammuli. Na
Hong-jin meisterlik suurte mõõtmetega thriller on mõttelt
niivõrd inimlik, et tänu lavastuse peaaegu et piiritule
ülemeelikusele võib see lugu kandev osa isegi ununeda. Lõpp aga
tuletab meelde, et kõige tähtsam on siiski inimene ja seda isegi
siis kui kärvad nagu prussakas. The
Chaser`it ei ületa, aga võimas elamus siiski.
Artist
- The Artist (2011) 9/10
Homage tummfilmiajastule
ja selle hääbumisele helifilmi saabumise järel on tõeline
kullatükk. Alates ilusast must-valgest pildist ja lõpetades
perfektselt toonase ajastutunnetuse edasi andmisega. Huvitav
eksperiment on küll vormilt tummfilm, kuid toob siiski vastavalt
sisu arengule sisse nii helifilmi kui ka meile tuntud tavapärase
mängufilmi elemendid. Ilus pilguheit ühte kõige hiilgavamasse aega
filmiajaloos.
Mäng
- Play (2011) 8/10
PÖFFi viimasele päevale nagu rusikas silmaauku. Oma olemuselt eluline, aga vormilt kunstiline Play kajastab paljudele kindlasti tuttavaid hetki lapsepõlvest, aga samas jookseb taustal palju üllam ja kriitilisem teema - mäng eludega veelgi suuremas mängus. Iga kaader mängis välja ühe olulise osa suuremast mõttest, mis tegelikult hägustus just tänu sellisele esitusviisile. Elust kihavad kaadrid on aga nii läbi mõeldud, et vaata ja imesta. Režissöör paneb publiku meelega neutraalsesse positsiooni tekitades seda aga nii, et poistega juhtunut näeme ainult distantsilt ja me ei saa nendega kunagi lähedaseks, me ei õpi neid tundma kui isiksusi vaid kui ohvreid. Dokumentaalsust imiteerival stiilil on mitu funktsiooni - alguses näeme noori kaubamajas konflikti sattumas justkui läbi turvakaamera, hiljem näeme läbi poevitriini ja siis visatakse vaataja trammi tagaistmele ning sunnitakse olema sama neutraalne ja kartlik nagu inimesed trammis, kes ei julge ja ei taha teha mitte midagi isegi siis kui konflikt väikeste lastega toimub nende silme all. Alles hiljem öeldakse, et ma nägin kõike pealt või et ma helistan nüüd politseisse, aga siis on juba hilja. Kahju on tehtud, kuid nii inimesed käituvadki. Sellega film õnnestubki - vaataja viiakse tuttavatesse olukordadesse, mille nad ise on mingil määral läbi elanud ehk siis mitte midagi teinud, aga ehk nüüd näeme, et neutraalsus tekitab ohvreid, kes ei hinda sinu tagantjärele tekkinud tarkust. Kaadreid minimaalselt, pikkust kaks tundi ja väga palju öelda.
Lihtne elu - A Simple Life (2011) 8/10
Lugu
on lihtne, aga suudab olla väga liigutav ilma igasuguse liigse
emotsioonita ja üledramatiseeringuta, puuduvad ülespuhutud tunded
ja idealistlikud motiivid, on vaid südamlik ja inimlik lugu
perekonnast, mille juurde kuulub paratamatult elu, surm, kurbus, rõõm
ja piiritu armastus selle kõige naturalistlikumas võtmes. Ann
Hui režii
ja imeilus pildikeel paneb film elama oma elu. See elu pulbitseb igas
kaadris ja karakteris. Lihtne elu tõesti. Arvustus.
+
Martha
Marcy May Marlene (2011) 8/10
Kaua
oodatud kaunikene ei valmistanud pettumust isegi siis kui lõpp mõjus
nagu oleks nabanöör katki lõigatud. Rahulikult aina sugavamale
närivat psühholoogilist karakteriuurimust saadab kaunis ja
esialgsele ohvrile eri külgi juurde ehitav kaamera. Tõeline nauding
on vaadata suurel ekraanil ilusaid ja tähndusrikkaid suuri plaane,
mis haaravad oma kütkeisse. Seetõtu oligi lõpp niivõrd
frustreeriv. Kui oled täiesti filmis sees - hingad ja pilgutad silmi
filmi kadreeringu rütmis, siis mõjub äkiline lõpp nagu välk
selgest taevast, aga ka selline emotsioon oli läbi mõeldud kui
selge noot vaatajale lõpust, mis elab edasi isegi siis kui film on
läbi ja saalis on viimased tuled kustunud.
Emily
Bronte ainsat romaani Vihurimäe on filmideks ja sarjadeks
adapeeritud juba 1920-ndatest alates. Nende ekraniseeringute
režissööride hulgas on olnud ka Bunuel ja
näitlejaparaadist on eredamad imetabane Juliette
Binoche ja karismaatiline Ralph Fiennes.
Nüüd on aga järg üleelmisel aastal briti indie kino lemmiklapseks
kujunenud Andrea Arnoldi (Fish
Tank)
käes. Arnold läheneb ajastudraamale modernse kinokeelega
lastes kaamera statiivi pealt maha ja unustades ära igasuguse
võimaluse staatiliseks lähenemiseks. Kaamera aina liigub ja liigub
kordagi jälgitavat rütmi paika panemata. Äkki see oli rütm? Rütm
ilma rütmita? Noored näitlejad ei räägi palju. Kaamera kõneleb
ise - vaikuses. Tehniliselt huvitav, kuigi väsitav ja loo
osatähtsust ähmastav, aga siiski piisavalt omapärane, et jääks
kauaks ajaks meelde.
Ainult
paari meeskonnakaaslasega 1994. aastal avastatud ja nüüdseks
turistidele suletud koopasse langemine on korraga nii müstiline kui
ka ääretult maagiline vaade kellegi kunagisse argipäeva, ellu ja
mõtteisse, uskumustesse ja spirituaalsesse maailma. Herzog
suunab kaamera sellele, mis muudab Chauvet koopad eriliseks ja senini
mõistetamatuks – suletud habras keskkond, kus on ainult üks
kindel tee. Teelt kõrvaleastumine hävitaks niigi ainult aja ja
suletud keskkonna tasakaalu mõjul tervena püsinud pisikese maailma.
Kitsastes ja vägagi piiratud tingimustes üles võetud kaadrid
annavad edasi sama tunde, mida tundis filmimeeskond koopas olles.
Kaadrid liiguvad aeglaselt mööda maalinguid täis koopaseinu,
taustal käib vaatajat teise maailma, teise aega edasi viiv imeilus
muusika. Herzogi klassikaline narratsioon juhatab meid ammu unustatud
paika, kus aeg on seiskunud, kuid ometi kihab elu nii nagu poleks see
kunagi seiskunud. Arvustus.
Armastuses
süüdi - Guilty of Romance (2011) 8/10
Sono oma
tuntud headuses. PÖFFil näidati 120 minutilist versiooni, aga on
olemas ka 144. Kahju, et Shimizu ei jõudnud PÖFFile. Sisu kui
selline pole midagi uut - koduperenaine tahab olla midagi enamat ja
hakkab prostituudiks. Bunueli Bellede jouris oli
see fantaasia. Sono muudab aga kõik võikaks reaalsuseks ja veelgi
enam - Sono suudab ühte filmi panna inimeste sügavaimate ihade
illustratsioonid, selge joone ühiskonnakriitikat ja terve posu
temale omast absurdi rohke seksi ja vere seltsis. Sono viitab nii
paljudele teemale niivõrd suure hullumeelususe keskel, et mõnikord
on võimatu meelde tuletada, mis oli mõte või siis eesmärk, aga
Sono teab seda, mistõttu ühel hetkel võtab ta alati hoo maha ja
laseb publikul rahulikult mõtiskleda.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar