Film Anton Hansen Tammsaare Kõrboja peremehest on loomult sama
klassikaline ja eestipärane kui romaan ise. Kahe põhitegelase
areneva suhte taustal kujutatakse üht ajaperioodi, kus põrkusid
maa-ja linnaelu ja muutused väärtushinnangutes. Tol ajal
hinnati arukat töömeest kõige kõrgemalt ja kui keegi nagu Katku
Villu tüüpi mees tegi teisiti, siis vaadati teda ka hoopis teise
pilguga ja ei peetud õigeks töömehekski, kuid seda oli ta nii
hingelt kui ka südamelt. Villu ei soovinud olla niivõrd kammitsetud
nagu oli tema isa ja tema isa enne teda. Ta oli hingelt vaba mees,
kes mõistis teha ka tööd, kuid ta planeeris rohkem kui ära tegi
ja see kasvatas tema mainet Katku peremehe loru pojana. Kõrbojale
saabub peretütar Anna, kes peab otsustama, kas võtab talu endale
või annab võõrastele. Kaks erinevate soovide ja ihadega inimest
kohtuvad ning nende vahel areneb suhe, mis on tormine nagu kevadine
suurvesi. Tammsaare pidevaks jooneks on see, kuidas külajutud
mõjutavad raskete valikute ees seisvaid inimesi, kuid selles peitub
tegelikult nii palju enamat, sest kui otsuste tegemist lükkavad
edasi külajutud, siis on see esimene märk valikute ees seisvate
ebakindlusest ja suutmatusest otsustada, mis on hea ja mis on halb
Tammsaare ei olnud kunagi küll niivõrd lihtlabane, aga nagu "Tõde
ja õiguski", kujutas ta tolleaegset elu läbi natuke värvikamate
tegelaste, sest olgem ausad, see elu polnud tõesti niivõrd huvitav
ja põnev, et seda saaks ilma ilustamata ja põnevaks muutmata
esitada, aga Tammsaare on sel alal meister ning kui teha tema romaan
ekraaniteoseks tuleb kasutada võimalikult palju filmilikke võtteid,
et jõuda järele Tammsaare suurepärastele kirjeldustele ja sellega
on Paul Eerik Rummo ja Leida Laiuse kirjutatud stsenaarium hästi
hakkama saanud ja kiitust väärib näitlejaid ja võttepaiku toetav
asjakohane operaatoritöö ja olustikku oluliselt mõjutav
lavastajatöö. Kõrbojale
saabunud Anna on vaikse iseloomuga linnanaine, kellelt oodatakse isa
ja ema poolt suuri otsuseid, mis mõjutaksid otseselt Kõrboja
saatust. Villu on üksik vaba hing, kes käitub kui väike laps ja
käib põikpäiselt Kivimäel kive lõhkamas, et teha teoks isa
kunagine unistus harida üles kivine pinnas.
Isa loobus sellest, kuna pinnasel olevate kivide all oli veel kive, mistõttu tundus plaan see maa harida mõttetu. Siit kasvab välja esimene ja tähtsaim mõte – kas anda alla kohe pärast esimest suuremat takistust või rügada edasi teades, et tulemust ei pruugi kunagi tulla ja lootused jäävadki lootusteks. Villu püüab endale ja teistele tõestada, et võib pooleli jäetud tööd lõpetada ja miski ei saa teda takistada. Seetõttu satubki ta külajuttude tule alla. Anna ei tunne end perenaisena, kuid tuleb välja, et mõistab väga hästi tööd teha vaatamata sellele, et peab talu, kus pole peremeest. Nii satub ka tema samasse olukord, kus sipleb ka Villu, kes temast ümbritsevast suurt välja ei tee, kuid sisimas on temagi teiste kiidusõnade ootel. Villul on ka peidetud pool. Ta veetis pika aja vanglas inimese tapmise eest. Külainimesed ei julge talle seda nina alla hõõruda, sest kardavad Villu uueks ohvriks saada. See kartus on küll väike, kuid seegi lisab tuld sellesse, kuidas temasse suhtutakse ja mida tema kohta räägitakse. Süütust kokkupuutest Anna ja Villu vahel kasvab külainimeste silmis välja Villu soov saada Kõrboja peremeheks või siis vastupidi – Anna soov naituda Villuga.
Isa loobus sellest, kuna pinnasel olevate kivide all oli veel kive, mistõttu tundus plaan see maa harida mõttetu. Siit kasvab välja esimene ja tähtsaim mõte – kas anda alla kohe pärast esimest suuremat takistust või rügada edasi teades, et tulemust ei pruugi kunagi tulla ja lootused jäävadki lootusteks. Villu püüab endale ja teistele tõestada, et võib pooleli jäetud tööd lõpetada ja miski ei saa teda takistada. Seetõttu satubki ta külajuttude tule alla. Anna ei tunne end perenaisena, kuid tuleb välja, et mõistab väga hästi tööd teha vaatamata sellele, et peab talu, kus pole peremeest. Nii satub ka tema samasse olukord, kus sipleb ka Villu, kes temast ümbritsevast suurt välja ei tee, kuid sisimas on temagi teiste kiidusõnade ootel. Villul on ka peidetud pool. Ta veetis pika aja vanglas inimese tapmise eest. Külainimesed ei julge talle seda nina alla hõõruda, sest kardavad Villu uueks ohvriks saada. See kartus on küll väike, kuid seegi lisab tuld sellesse, kuidas temasse suhtutakse ja mida tema kohta räägitakse. Süütust kokkupuutest Anna ja Villu vahel kasvab külainimeste silmis välja Villu soov saada Kõrboja peremeheks või siis vastupidi – Anna soov naituda Villuga.
Kõrboja
peremees on suures osas ilusti üles võetud. Näidates valituid
looduskaadreid rabast, sündmusterohkest jõest, neetud Kivimäest,
Kõrbojast ja Katkust, saame aimu, milline oli loodus ja kuidas
seostati metsailu rutiinse saagikoristuse või põlluharimisega.
Nüüdisajal on palju räägitud, et eestlane on minetanud oma
metsaarmastuse ja asendanud selle urbaniseerunud linnastuga, kuid
Kõrboja peremees tuletab meelde aega, mil pidutseti metsa vahel ja
suhteid tehti klaariks samblal istudes. Rohkemat polnudki vaja, aga
nüüd kasutame suhtlusvahendeid, et öelda paar sõna armastatuile,
kui aga saaks tegelikult nendega kokku saada ja avaldada armastust
kaasale silma vaadates. Villu ja Anna vaheline suhe on alguses ilus
ja kena, kuid külainimeste teravalt laksavad keeled mõjuvad
salvavalt ja tekitavad hingehaavu kohale, kus neid enne ei olnud.
Taas tekib igipõline heitlus armastajate vahel – kui sa mind
armastad, siis jäta mind maha, sul on minuta parem. Kas nii räägib
egoist või jäädavalt armunud inimene, kes ohverdab armastatu nimel
kas või enda heaolu? Kui aga armastatu ei soovi ohverdust, vaid
kaasat sellisena nagu ta on, siis kas olukord on lahendatud? Kõrboja
peremehe puhul paraku mitte, sest Villu oli uhke ja hakkamist täis.
Kui aga sandistada hakkaja inimene ja öelda talle iga päev, et mis
sa sant töötad, siis kaob ka uhkus. Kui kaob uhkus, siis ei ole
Villu taolisel mehel endaga midagi peale hakata. Parem on kaduda ja
mitte jääda nagu rist kaenlas Annale tüliks ja külarahva
naerualuseks. Tänapäeva ühiskonnas on avalik arvamus väga oluline
isegi siis, kui isik sellest ei hooli, sest arvamusest võib sõltuda
töötaja sissetulek ja maine, mida on konkurentidega võisteldes
niigi raske hoida. Ka Kõrbojal on teiste arvamus tähtis, kuid
sugugi mitte sellises mastaabis nagu praegu, aga isegi tollal sõltus
talutööliste arv talu mainest ja taluperemehe oskusest hoida talu
korras.
Villu
kinnisidee lõhkuda iga päev Kivimäel kive oli alguses naeruväärne
tegu, sest usutakse, et kui tema isa sellega hakkama ei saanud, siis
ei saa keegi. Inimesed on keerulised ning just seetõttu tegutseme me
imelikult nagu oleks lollus pähe löönud. Villu lõhkus kive omadel
põhjustel ja see, et keegi teine sellest aru ei saanud, oli nende
mure, kuid kaua sa elad naerualusena, kui saaks asja kohe südant
puistates ära klaarida, aga nagu pole elu lihtne, nii pole lihtne ka
end avada. Anna asub samuti uue perenaisena tööle, et olla üle
juttudest, et temal ei olegi peremeest. Saab ka ilma. Ega tööd siis
tegemata jää, aga traditsioon on midagi sellist, mida on väga
raske murda. Veel raskem on veenda teisi, et vahel võiks ka
teistmoodi. See ei ole kunagi hästi välja kukkunud ja nii juhtub ka
Kõrbojal. Kõrboja perenaise isa vastuseisust hoolimata otsustab
Anna võtta peremeheks Villu, kuid see plaan lükkub edasi Villule
silma maksnud õnnetuse tõttu, mis sandistas ta hinge, kuid keha
töötas endise jõuga, aga mis kasu on kehast kui hing on paigast
ära? Villu
esindab osaliselt eestlase hinge.
Temas on olemas kõik omadused –
asjalik, töökas, vastupidav, kannatav, kritiseeriv, oma probleemide
kallal ise nokitsev, suure suu ja kuldkõriga. Temas on puudu meile
omased miinused, mida on raske nii nimetatagi. Ehk siis eripärad?
Anna esindab teist külge eestlaseks olemisest. Ta on mõtisklev,
vaikne, endassetõmbunud ja suhtlusaldis ainult kõige
lähedasematega. Eestlane pole uhkeldaja tüüpi ja ei ole ta ka
alati esimene. Näiteks kui kooli tuleb võõras õppejõud ja peab
loengu tervele auditooriumile, siis pole küsimuste esitamise alguses
ühtegi kätt, mis innukalt rabeleks. Pigem vaadatakse pastakat,
oodatakse, kuni paar-kolm inimest on pärast mõneminutilist
piinlikku vaikust esitanud paar küsimust ja alles siis avatakse end
peaaegu täielikult. Niisamuti on olukord Anna ja Villu vahel.
Alguses ei juleta rahvakogunemistel käest kinni võttagi, kuigi
soovi selleks on. Selle asemel vahetatakse meelaid pilke, mis võivad
vale mulje jätta nii teistele kui neile endile. Paljud asjad on
armastajate vahel selgusetud ja ainult seetõttu, et kumbki pole
võimeline südant puistama. Alles pärast mitmeid tragöödiaid ja
hingehaavu alustatakse kahekõnet tunnete ja tegelike soovide põhjal,
kuid siis võib olla juba liiga hilja ja tagajärjed kipuvad olema
ikka kurvad. Väga
meeleolukad olid hetked, kui sai näha Villut ja Annat tantsimas,
sest siis tekkis tunne, et miski muu peale tantsimise ei loe, on
ainult see hetk ja need inimesed, kuid maagilisse olekusse ei jääda
liiga kauaks ja nad kistakse kohe uuesti tunnete sasipuntrasse ja
kõlakatest levivate mürgiste sõnade virvarri.
Hoolimata sellest, mis teised arvavad, soovib Anna endiselt Kõrboja peremehena näha Villut. Visates kõrvale uhkuse ja au, soovib Anna Villut, kuid Villu ei suuda nii kergelt oma rüüd eemaldada ja seetõttu ta langebki koos rüüga nagu plahvatuse saatel õhku paisatud Kivimäe kivi, jättes maha kõik, kes teda armastasid ja tekitades uusi hingehaavu. Valitud näitlejad esitasid Tammsaare tegelasi hingestatult ja mõtestatult. Vanu Eesti filme on tore vaadata kas või seetõttu, et praegu pole võrreldes Kõrboja peremehega tehniliselt väga palju muutusi olnud, uued on näitlejad ja ideed, aga usun, et see teebki Eesti filmist Eesti filmi, sest kui mõelda, siis kujutame alati ajalugu, ühiskonda ja inimesi, kes ei suuda või ei taha enam olla võis siis pannakse täiesti tavalised kodanikud kummalistesse olukordadesse, millest nad üritavad küll välja rabeleda, kuid tulutult. Arvan, et uut Eesti filmide lainet iseloomustabki vana hävituslik tendents, mis viib tegelase kuskilt kuhugi, aga mitte sinna ja tagasi.
Hoolimata sellest, mis teised arvavad, soovib Anna endiselt Kõrboja peremehena näha Villut. Visates kõrvale uhkuse ja au, soovib Anna Villut, kuid Villu ei suuda nii kergelt oma rüüd eemaldada ja seetõttu ta langebki koos rüüga nagu plahvatuse saatel õhku paisatud Kivimäe kivi, jättes maha kõik, kes teda armastasid ja tekitades uusi hingehaavu. Valitud näitlejad esitasid Tammsaare tegelasi hingestatult ja mõtestatult. Vanu Eesti filme on tore vaadata kas või seetõttu, et praegu pole võrreldes Kõrboja peremehega tehniliselt väga palju muutusi olnud, uued on näitlejad ja ideed, aga usun, et see teebki Eesti filmist Eesti filmi, sest kui mõelda, siis kujutame alati ajalugu, ühiskonda ja inimesi, kes ei suuda või ei taha enam olla võis siis pannakse täiesti tavalised kodanikud kummalistesse olukordadesse, millest nad üritavad küll välja rabeleda, kuid tulutult. Arvan, et uut Eesti filmide lainet iseloomustabki vana hävituslik tendents, mis viib tegelase kuskilt kuhugi, aga mitte sinna ja tagasi.
Villu
kohutav lahendus olukorrale ei toonud Kõrboja õuele lohutust, vaid
leina ja hingepiinu, kuid alati kasvab kurbusest rõõm, tigedusest
lahkus, pimedusest valgus ja leinast terve hing, mis annab jõudu ja
jaksu jätkata ning hoida kinni kallitest mälestustest. Kõrboja
peremees mõjub suhteliselt muutlikuna, viies vaataja romaanis
kirjeldatud aega ja lastes tal looga kaasas käia ja mõista
valikuid, mida peategelased kohe teha ei suuda, kuid oma südametes
on nad valiku juba teinud. Asi pole valikutes, asi on mõistmises.
Olles ümberjutustus tuntud loost, sisaldab film praegugi olulisi
mõtteteri. Tammsaart ei ole kerge lavastada, aga filmi tehes peaks
mõistma seda, mida tahtis öelda autor ja rohkem pole vajagi, sest
miks urgitseda ääres, kui saab ka kohe sisse minna.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar