Young Adamiga endale nime
teinud David Mackenzie uusim film on huvitav kompott ulmest,
armastusest ja maailma lõpust, aga eelkõige armastusest. Taaskord
on peaosas Ewan McGregor, kuid seekord on tema püsivaks kaaslaseks
Eva Green (Casino Royale). Perfect Sense (Täiuslik meel) tutvustab apokalüptiliste mõõtmetega ideed, kus
järkjärgult hakkavad kaduma inimeste meeled – algul lõhnataju ja
siis juba maitse ning viimasena kaovad heli ja nägemisvõime. Iga meele
kadumisele eelneb emotsionaalne hävinemine. Enne
lõhnataju kadumist satuvad inimesed meeletu kurbuse laviini alla,
mis tekib nende endi isiklikest deemonitest ja valusatest
mälestustest. Maitse kadumisega tekib kustumatu nälg, kuulmise
kadumisega aga viha ja ärritus. Iga taju kadumisele eelneb sisemise
pinge väliseks muutumine. Inimesed ei oska nendega toimuvaid
muutusi kuidagi vastu võtta ning tekib paanika. Vana maailm vankub
teadmatusest tekkinud aina vägivaldsemaks muutuvas kaoses. Kõige selle keskel on aga armastust
otsiv kokk ja leviva haigusega tööalaselt kokku puutuv teadlane,
kes leiavad teineteist hetk enne senitundmatu haiguse lõplikku
kinnistumist.
Kui võtta ära
inimestele midagi nii harjumuspärast nagu lõhn, maitse, heli ja
pilt ning sedagi veel tükkhaaval, siis võibki maailm kokku
variseda. Tunded aga ei kao, need on küll mõjutatud sellest, kuidas
ülejäänud maailma tajume, kuid tunded ligimese vastu säiluvad.
Taustalugu inimeste tajudemaailma hävimisest oleks kui armastuse teele pidevalt okkaid viskav elu ise, mis veristab küll jalgu ja
pidurdab teekonda, kuid ühel või teisel viisil õnnestub see tee
läbida meil kõigil. Õudne metafoor mehe ja naise suhte
iseloomustamiseks, aga mõjuv ja selge nagu ka filmis pidevalt
korratud tõdemus – life goes on. Harjutakse muutustega ja elatakse
edasi. Muutused võivad tekkida armastajaid ümbritsevas maailmas
või siis neis endis. Kahe üksteisest sõltuva, kuid eelnevalt
kannatanud inimese jaoks ongi igasugused segajad nende kahe vahel tähtsamad ja
suuremad kui maailm nende ümber. Beautiful metaphor about the end of
the world – kõlab nagu Trieri Melancholia, aga ei ole ka. The
Perfect Sense on senise maailmatunnetuse hävimise saatel arenev
inimlik lugu armastuse otsimise ja leidmisega kaasnevatest raskustest
ning nende ületamisest. Raskusteks võivad olla segased tunded ja
minevikus pesitsevad deemonid või siis hoopis tervet maakera haarav
haigus ja selle eri etappide mõjud meeltele.
Vaatamata huvitavale
sisule ja mõtlemapanevale sõnumile jääb film kaunis ebaühtlaseks
ja osaliselt ka ebaveenvaks. Ebaühtlus väljendub taustsüsteemi ehk
haiguse leviku põhjuste ja tagajärgede vettpidavuses, ebaveenvus
aga ka kahe peategelase vahel areneva suhte lahtistes otstes ning
millegi nii loomuliku nagu armastuse otsekoheses ja liialt
lihtsustatud arengus. Armastus pole kunagi otsekohene ja lihtne.
Armastus on suurim mõistatus, aga film seda ei tunnistanud. Seetõttu
jäi kõige olulisem osa elukaugeks. Lavastuselt ja filmitehniliselt
ning isegi muusikalisest on tegu nauditava elamusega. 6/10
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar