


Noomi Rapace on kindlasti filmi tõmbenumber. Tema kehastuses on Lisbeth Salander nagu koletis ja kaunitar ühes isikus. Rapace ümberpööramatu ilu mängib võib-olla karakterile natuke kahjuks - nii väidavad raamatut lugenud, aga minusugusele on ta veatu iludus koletise kehas, kes ei püüagi olla keegi teine, vaid näitab avalikult häbenemata oma tõelist mina ja ühiskond, kõrgemad onud ja tädid, vaatavad põlglikult tema peale, mõeldes temast kui rikutud lapsest. Rikutud küll, aga mitte tema enda soovil, vaid kellegi teise rikutuse aste oli nii mitu korda suurem, et mõjutas ka teisi enda ümber ja hävitas Lisbethis endise lapsemeelsuse ning tõi temas välja isiku, keda teame nüüd nahkjakki kandva napisõnalise ja needitud neidisena. Kui tuua teatavaid paralleele Hollywoodiga, siis ei usu ma eales, et kui need mehed seal oleksid teinud filmid esimesena valmis, oleks Lisbeth olnud samasugune nagu Rootsi filmis. Pigem mitte, ta oleks ära lörtsitud ja olnud kaugel sellest, millisena kujutas teda kadunud Larsson. USA filmitööstus on aga raha lõhna tundnud ning olge mureta, sest uued Lisbeth Salanderi seiklused on juba vaikselt arenemas.
Pärast esmakohtumist võluva Noomi Rapace`ga olin sunnitud vaatama tema varasemaid töid ja ainuke, mida olen siiani näinud, on Daisy Diamond. Väikese lapsega hädas olev naisuke ei kannata enam senist eluviisi välja ja astub ekstreemsele teele, kust enam tagasiteed ei ole ning edaspidi läheb kõik allamäge. Nimetatud filmi lühike tutvustus. Noomi Rapace osatäitmine Daisy Diamondis paljastab jõhkralt, isegi räigelt Rapacet ja tema karakterit nii vaimselt kui ka ihuliselt vägagi häirival viisil. Mõlemad seninähtud rollid kokku liites saame lihtsa tulemuse, et tegemist on oma tööd tõsiselt ja väga hingestatult võtva näitlejaga, kellel tasub silma peal hoida. Niisamuti on Lisbeth Salanderiga. Rapace ongi Salander ja Salander on Rapace, nad on üks ja see annabki filmile tugevuse, mitte aga kordusemaigulisena mekkiv mõrvamüsteerium ja rõvedad perverdid, keda näeb seeria alguses tegutsemas üsna palju. Krimifilmina, põnevikuna, thrillerina on nii sisuliselt kui ka teostuslikult tegu professionaalse tööga. Kõike ei paljastata kohe, vihjeid peidetakse hoolega, keerdkäigud üllatavad saabudes ning süüdlasi hoitakse kiivalt varjatuna, et uurimine oleks piisavalt huvitav ja et tõe saabudes oleks pinge laes. Samas ei ole mul südant pidada filmi ühemalliliseks või klassikaliseks, sest Rootsi päritoluga põhjamaine hingus on teinud oma töö ja eristumine Ameerika massifilmidest on selgelt tuntav.
Muusika, atmosfäär, süžee, karakterid käivad harmooniliselt käsikäes, olemata seejuures liialt poleeritud ja ühemõttelised. Mitmekihilisus paistab välja karakterite rohkusest, sisuliinide laiali hargnemisest ja edastatavast sõnumist. Lisbeth Salanderi müstiline karakter ei paljasta end kuigi palju ning põhimõtteliselt jääbki Lisbethiga seonduv suureks saladuseks, mistõttu võibki pidada teda üheks põnevamaks tegelaseks. Kõik, mida Lisbethi mineviku ja isiku kohta teada saadakse, ei tule tema suust, vaid teiste uurimistööst ja mõne piinava kokkupuute ajendusel ilmuvatest minevikuseikadest, korduvatest mälupiltidest. Saladuslikus tema ümber kasvab, aga kasvab ka jätkusuutlik huvi, et jagada seda järgmistele filmidele. Mikael Blomkvist esindab igipõlist head stereotüüpi, kes teeb vahet heal ja halval ning ei anna alla isegi kõige ebameeldivamate tingimuste juures. Ideaalne kaaslane Lisbethile on Blomkvist just seetõttu, et tema küsib ja Lisbeth leiab vastuseid. Kahe tegelase vaheline keemia on vähese kokkupuute järel igati usutav ja nii on ka järjelugudega. Esimene osa möödub Blomkvisti ja Lisbethi seltsis, aga teistes osades on nad tihtipeale kogu filmi eralduses ja suhtlevad ainult häkitud sülearvutite kaudu. "Mehed, kes vihkavad naisi" - algupärane raamatu ja filmi pealkiri, mis muudeti arusaadavatel, kuid mulle vastuvõetamatutel põhjustel ära "Lohetätoveeringuga tüdrukuks". Algupärane pealkiri omab otsest, piltlikku seost filmiga, kuid niisamuti ka uus. Olgu kuidas on, aga originaalpealkiri kannab palju ilmekamalt välja filmi mõtet ja Lisbethi olemust. Meelelahutusest on asi kaugel, materjal on tõsiseltvõetav ja usutav ning karakterid pakuvad nii tõepärasust kui ka teatavat idealistlikku vaatenurka ühiskonnale. 8/10





Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar