Paul Giamatti on säranud peaaegu kogu oma karjääri. Temasugust tugevat karakternäitlejat on hea jälgida mistahes rollis ja nii oli ka "Külmades hingedes". Koomika ja draama vahel pendeldava loo on Giamatti täiesti enda peale võtnud ning püüab leida vastust inimkonda painavale küsimusele - mis on hing? Paul loob kõverpeegli ühiskonnast, mis on täis inimesi, kes ei suuda endaga elada, nad kas teevad haiget teistele või lasevad nad oma loomuse tõttu endale haiget teha. Kui sind valdab depressioon ja eluväsimus, tule kliinikusse ja me võtame sinu hinge välja ja säilitame seda kapslis - põhimõtteliselt kõlab nii ajakirjas oleva artikli pealkiri, mida ka Paul kahtleva, aga huvitatud pilguga loeb. Pauli osatäitmine "Onu Vanjas" ei edene. Kõik tundub lootusetu ja hingeminev. Kõik tekitab tuska ja kurbust senikaua kuni Paul leiab end oma hinge maha müümas. Paul ei lähe küll ristteele enda pildiga karbikest matma ja seksikat põlevate silmadega naist ootama, vaid suundub hoopis kenasti sisustatud harukontorisse, kus saab kataloogist valida ihaldatuma hinge, et muuta oma seisukord paremaks. Originaal kas hoitakse harukontori laos või saadetakse New Jersey`sse, aga kes tahaks oma hinge sinna saata? Ladu on lähedal ja alati saab oma pisikest musta plönni või ilusat kollast pähklit meenutavat hingekest vaatama tulla. Eks see on nagu koeraga. Jätad ta vanaema juurde, kuna pead pikemat aega ära olema, aga lahkudes tahad kohe tagasi kontrollima minna, kas pisikesega on ikka kõik korras. Giamatti situa tsioonikoomika, mis muutub aina nauditavamaks absurdsete, aga leidlike olukordade tõttu, on nauditav igas stseenis. On selleks siis avastus hinge kuju kohta või reaktsioonid sellele, kui iseenesestmõistetavalt huvitavalt nimetatud doktor Flintstein hingeeemaldusest pajatab. Omapärane on ka kujutus inimesest, kellel pole hinge. Ta ei tunne enam midagi. Ei väljenda emotsioone, matsutab kõvasti, ei suuda naist rahuldada ning ei suuda enam midagi hingega võtta või end hingestatult väljendada. Kummaline ettekujutus, aga senikaua, kui pole väidetud vastupidist käib ka see versioon. Hing kaotab oma väärtuse, see muutub tüütuks, vaevarikaks ja kui seda veel asendada ka saab, siis mida me enam ootame. Hingele füüsilise kuju andmine niigi materialistlikus maailmas on hea idee. Barthes on ise stsenaariumi kirjutanud, mistõttu on näha ja tunda, et ta on hingega selle kallal vaeva näinud, kuigi film ei tundu liiga lihvitud ega ka liiga täpselt filmitud. Mõned kaadrid on sihilikult üles võetud nii, et fookuses oleksid ainult kindlad piirkonnad, nii ruumides kui ka tegelastel endil. Näiteks doktor Flinsteini ja Giamatti ühe dialoogi esimene pool oli filmitud täpselt nii, et osa oleks kaadrist väljas ja rõhk langeks muule, kas siis miimikale või mingile kindlale objektile. Algul häiris mind taoline käsitlus, aga kuna sellega ei mindud liiale, vaid nii filmiti ainult üks või kaks stseeni, siis jäin rahule, sest oma otstarve oli sellel siiski olemas.
"Cold Souls" on ilusasti filmitud, viies vaataja päikeseloojangut nautiva parasjagu vene poeedi hinge omava Giamatti jälgedes, näidates distantsilt võetud kaadreid rippuvate pallikestega papaahat kandvast Paulist. Tobenaljakas pilt Paulist ja tema mütsilotust, aga olukord ei vasta sellele mida näeme, vaid portreteerib seda, mida tunneb Paul ja kuidas seedib mõtet hingetust olekust. Lähikaadrid Giamatti emotsiooniderohkest näost ütlevad rohkem kui sõnad või ägestuv kehamiimika. Sissetoodud draama ei püsi ainult hingekaotamise lainel, vaid viib loo ka Pauli naise juurde, näidates abielupaari leppimist ja ülesaamist sellisest raskest olukorrast. Sophie Barthesi lavastatud ja kirjutatud kriitiline koomika ühiskonna pihta suudab ohjes hoida nii draamatilist, kui ka koomilist elementi, aga see, mis filmi lõppedes hinge läheb, on Pauli eneseleidmise/hinge leidmise missioon. 9/10
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar