

Viis, kuidas sõda ekraanile toodi, lummas mind kuni stseenini päevalillede keskel. Päevalilled - valgus, päike, ilu ehk kõik see, mida varjutab sõda. Isegi päike võib varjuda tolmupilve taha, kui granaat on hävitanud osa juba varemetes seisnud hoonest. Karjed, segadus, kuulirahe, tolmupilv - päike kaob lahinguhelide saatel. Tangis on 4 meest ning film kujutabki nende kannatusi juhuslikult tekkinud konfliktiolukorras. Sihik puurib kõike. Sihib lähemale, kaugemale, paremale, vasakule, üles, alla ja iga liigutust saadab iseloomulik heli, nagi veniv nõksatus, mis hiljem asendub metalli omavahelise hõõrdumisega. Sihiku klaas kulub, praguneb, nagu ka meeskond, kes on riski piiril olevast olukorrast tüdinud, rusutud. Tahetakse koju minna, ahastus saabub, aga mõistus lüüakse tagasi pähe alati ühe ja sama isiku poolt, kelleks on halastamatu pataljonijuht. Justkui mõistusehääl, mis takistab poisikestel lollusi tegemast. Kaasinimese tapmine ei ole kunagi inimese loomuses olnud. See ei ole inimesesse kodeeritud, vaid hoopis pähe taotud, sest nii ühiskond kui ka ajalugu taotleb vägivalda ja surma kui ainukeste vahenditena võita lahinguid. Tankist, kes ei suuda lasta inimeste pihta.
Miks selline üldse puldi juurde lastakse? Ta pole ju midagi väärt. Minu silmis on ta rohkem väärt, kui need, kes lasevad ligimese silma pilgutamata maha. Muidugi oleneb olukorrast ja see ongi üks nendest olukordadest, aga inimesel on valik, kas kaitsta lahingus ennast või olla läbi ja lõhki metslane ning tappa kõiki, kes ette satuvad. Moraalsed küsimused hajuvad, kui algab ootamatu rünnak segaduses sõdurite pihta, kes on sattunud mahhinatsioonide keskele ja peavad selle tõttu kannatama. Räpane ja muljutud tank päevalillede keskel - parim stseen. Rühm väljub lõpuks tangist - kaasahaaravam hetk. Kivipuru ja surnukehi täis tänavatel komberdavad ahastuses sõjaohvrid vaatavad otse kaamerasse, ehk sihiku poole. Viide kannatustele. Tekib teatraalne tunne, aga taolised momendid ei kesta kaua, vaid lõppevad siis kui langeb sihikult tankisti väsinud pilk. Sõjafilmina huvitav ja see on ka kõik. Sõda vaadatuna tangi sihikust ja sõda tangi sisemuses. 8/10




Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar